Monday, September 20, 2010

Buah Tarap di Sabah

Alhamdulillah, aku sampai rumah sewaku pada jam 7 pagi tadi.

Sampai kat LCCT pada jam 3 pagi... tunggu bas Airbus, naik bas dalam pukul 4:30pagi. Sampai KL Sentral dalam sejam kemudian.

Lepak-lepak situ sampai Subuh... baru naik komuter ke Bank Negara pada jam 6:15pagi.

Ehhhhhh... apsal cerita pasal pagi tadi? hehehe.. patutnya pasal buah tarap.

okok..

Buah tarap. Siapa pernah makan?


Rupa dia macam ini.... Gambar neh gambar tangan mak aku tengah nak buka buah tarap. Bukak pakai tangan je.. tak payah pakai pisau. Buah ini memang feveret aku ler. Setiap kali balik kampung mesti nak makan. Walaupun bukan musimnya sekarang.

Sekarang musim buah CEMPEDAK. Murah beb buah cempedak sekarang kalau dibandingkan dengan Tarap. Boleh beli tiga buah cempepak dengan harga RM2 ja.. fuhhhhhhhhh..... 

Tapi aku lebih prefer makan Tarap. 


Isinya berwarna putih. Kalau orang bukan dari Sabah akan cakap buah neh dimakan oleh monyet je. Ish.. ishh... ishhhhh...

Sodap tahu!

Ahhhhhhhh...... rindunya sama kampung aku daa........  ada dua buah lagi yang tertinggal kat rumah di sabah. Ingatkan nak makan sebelum bertolak balik KL tapi perut dah kenyang sangat, mak masak sedap sangat... huhuhu.....

Kat mana di KL boleh jumpa buah neh? Ngidam la... =p

PS: selamat kembali bekerja semua! Aku masih cuti.. esok baru start kerja . =)

41 comments:

noor afzan said... [Reply]

jard.kupernah makan.
rasanya manis. ada sikit2 macam cempedak tapi lain.
huhu..
ri tu pegi sabah dapat le merasa.

nizamsani said... [Reply]

tak pernah makan.
tak pernah pergi sabah jua.

Jard The Great said... [Reply]

@noor... hehehe... sedap kan? merasa kat sabah je? kat KL takda ke?

Jard The Great said... [Reply]

@nizamsani... waaaaaa... meh la honeymoon kat sabah... nk tngkap gmbr pon cantek2 kat sana.. =)

zonaku said... [Reply]

hehehheee....
welcome back!

ada ole2? atau beraya sepuasnya sahaja.. lepas rindu?

Jard The Great said... [Reply]

@zonaku... thanks beb.. ole2? ku bawa perut yg kosong je balik KL.. ekekekeke...

MOFASAD said... [Reply]

samala macam nizam sani

moment said... [Reply]

semenanjung ada pokok tarap.. banyak!~

but for some reason they didn't produce fruit at all...

so klu mo mkn, kena balik sabah jugak.. huhu

Mak Su said... [Reply]

mcm buah durian, cempedak ek.... mmg tak pernah rasa, maksu reti buah rambutan jer, hahaha

cactusitu said... [Reply]

erk ingatkan semua negeri ada buah ni,rupa2nya sabah sarawak ja kah? buah terap mmg sodap. hehe.

maslinamansor said... [Reply]

tak pernah makan... manis ker?

Miranisa =) said... [Reply]

tak pernah makan! tapi cam best je :)

eiffel said... [Reply]

pergh!!!sumpah aku xpenah dgr nma buah tarap ne wey...

aku rasa kt kl mgkin xderk kot...

aku tgk kulit dia cm lembut jerk...sbb klo bole bukak pkai tgn..

mne g sedap...buah cempedak ker tarap???bau dia lak...mna lg kuat???

pastuh, buah tarap nih bole goreng gk ker mcm buah cempedak???

sory r byk sgt tanya...

p/s :: samat raya jard...maap zaher baten :P

Jard The Great said... [Reply]

MOFASAD ... hehehe.. neh kena dtg sabah neh..

moment ... ade gak buah yg kami beli.. satu side je ade buah.. side lain kosong.. huuu.. pelik2

Mak Su ... sodaP tahu maksu.. kena cuba neh.. ehehe

cactusitu ... ooohh.. camtuh ek.. adehh.. ngidam la aku.. huhuhu

maslinamansor ... sgt manis.. sedappppppppp sesangat!

Miranisa =) ... meh ar cuba.. =)

eiffel ... ehehehe.. selamat hari raya gak.. sedap, takda bau, manis, lembut tp tak pernah plak kami goreng cam cempedak. sedap makan begitu ja.. ehehehe.. kalau makan bnyk sgt takkan panas badan cam makan duriann..

cuma sakit perut nk berak je kot.. wakakaka

abangfaizul said... [Reply]

ko mengidam ke kak? wadesssssss

eiffel said... [Reply]

owh yeker???kira buah nih tak berangin cam cempedak atau durian r..

Jard The Great said... [Reply]

abangfaizul ... ngidam sgt.. ehehe.. =p

eiffel ... berangin tuh mcm mana? tp rasanya akan kentut bnyk kali jugakla kalau makan buah neh.. ekekeke

cik selamah kundang said... [Reply]

aku tak penah makan.ni pun 1st time dengar.rasa sama mcm cempedak jard?

Jard The Great said... [Reply]

@muney.... tak sama.. sgt berbeza rasanya... =)

eiffel said... [Reply]

hehehe..aku pown xtau berangin tuh apa..yg aku tau..klo berangin...biasanya org tua2 xbg kita mkn byk2 buah tuh...lg2 klo org ngah pantang ker..ader penyakit ker...mcm pulut gk

Peri PiA said... [Reply]

rupa ade iras buah salak n cempedak :)


welcome back to kl,blog world

Hazzy Ishak said... [Reply]

pelik tapi sedap, betul tak jard. tak pernah rasa.

Encik Tikus said... [Reply]

ish buah tue. lain macam jea

~ mizzAmy ~ said... [Reply]

tak pernah makan lah... 1st time dengar nie.

Bb Hussain said... [Reply]

wahh..interesting..cam buah cempedak tp putih..manis ker? makan cam tu je ke kena goreng?

molmolla said... [Reply]

hye jard!!! selamat hari raya :)

emmmm, meh bg sikit ah. tgk tak pernah. first time dengar nih~ errr, makan lg lah~ hehehe :D

Mr feckry said... [Reply]

sekali tengok macam durian, sekali tengok macam nangka

cik helena said... [Reply]

pertama kali dengar nih jard!

♥CIK SHA♥ said... [Reply]

buah tarap ade dekat sabah aje..kat tempat lain takde..tu la istimewa nye buah ni..nak makan silalah pergi ke sabah..kan jard kan??

aku pernah rasa dulu masa belajar kat sabah..sedap!

@juera said... [Reply]

mcm buah cempedak je..cuma isi nya kaler putih..bila la agaknya nk g sabah nk merasa gak mkn buah tarap neh..pertama kali dgr neh..=)

piNky LuCiA said... [Reply]

nampak macam sama je ngan buah cempedak..

JAI said... [Reply]

Adeyy..jard inda kau bawak untuk aku sabiji? Sadap tuhh dibuat cucur tarap..digoreng bijinya..uihhhh hantap tuhhhh...hehe..

GRuNGe said... [Reply]

Ko dah balik ke Jard?

PurPLe LaDy AiFA said... [Reply]

suka! sarawak pon banyakk. kalo balik kuching mesti cr buah terap ni.. nyum2. my fav jugak. dulu buah ni rega 50sen je zaman skolah2 dulu.. skrg dah sampai rm3-5.. isk2

SyimSyim said... [Reply]

diluar mcm doyan
didalam mcm cempedak....

Liza said... [Reply]

very unique, mmg tak pernah rasa pun

maCy said... [Reply]

ta pna makang~

FarhanaDr said... [Reply]

Buah ni kene goreng dulu ke ape ke? Boleh wat kuih ke? Teringat cempedak goreng bila nengok gambar ni..

kak ina kl said... [Reply]

buah terap tak pernah tgk dan tak pernah makan seumur hidup..cam cempedak pun ada ek..

belum beranilah nak buat kek lapis..sebab masih dlm proses belajar lagilah...kang tak cantik marah pulak kat akak..

Masy said... [Reply]

tak penah jmpe sbb x penah smpi sabah. nk tunggu jard blanje gi sabah. hahahahah

JieJ said... [Reply]

Hai Jard..

Terbaca post buah tarap u ni..hehhe...

Teringat kampung aku kat sabah terus..buah ni mcm takda kat kl kan..